zaterdag 12 januari 2008

Fullwood blaast boodschap Bob Marley nieuw leven in

AMSTERDAM - Bob Marley en Peter Tosh stonden samen aan de wieg van de reggaeband The Wailers en verkondigden middels hun muziek de boodschap van vrede en gelijkheid. "Een boodschap waar we nieuw leven in moeten blazen", aldus bassist George 'Fully' Fullwood van de band Tosh meets Marley.

Fullwood is een sympathieke en rustige man en geeft samen met voormalig Wailers gitarist Junior Marvin leiding aan het collectief dat een ode brengt aan de twee reggaelegenden.

De Jamaicaanse reggaeartiest komt samen met zijn band Tosh meets Marley naar Nederland voor een aantal optredens. Er wordt onder andere gespeeld in de Oosterpoort in Groningen (21 januari), Paradiso in Amsterdam (22 januari), Tivoli in Utrecht (24 januari) en het Paard van Troje in Den Haag (25 januari).

Genieten
Fully woont tegenwoordig net buiten Los Angeles. Hij houdt niet van de grote stad, daar heeft hij niets te zoeken. Liever zit hij voor zijn huis te genieten van de mensen om zich heen, met een basgitaar binnen handbereik.

Toch lag zijn keus om dat instrument te bespelen niet voor de hand. "Ik wilde vroeger eigenlijk helemaal geen basgitaar spelen. Ik speelde vroeger gitaar en dan vooral de lage noten, dat wel. Daar zong ik bij, pas veel later pakte ik daadwerkelijk een basgitaar op. Nu betekent de bas alles voor me", zegt Fullwood lachend tijdens een interview met NU.nl.

Inzichten
De goedlachse man geniet van het leven en dat dankt hij naar eigen zeggen aan twee mannen: Bob Marley en Peter Tosh. "Zij gaven mij inzichten waar ik de rest van mijn leven profijt van heb, daarom wil ik mijn leven aan die twee opdragen."

In Nederland kent iedereen
Bob Marley en veel mensen weten ook wel wie Peter Tosh is, maar namen als Fully Fullwood en Marvin junior zijn veel minder bekend. Gaat dat een probleem vormen voor jullie tournee?
"Ik denk het niet, we moeten het vooral van de nieuwsgierigheid van mensen hebben. Kijk, de jongere generatie is ook niet even bekend met namen als Tosh en Marley. Ze kennen de namen, maar wie ze zijn en waar ze voor stonden weten er veel niet."

"Ik zie het dan ook als taak om samen met mijn band de muzikale geschiedenis van Jamaicaanse reggae te presenteren. Het is een persoonlijke reis om de muziek naar nieuwe oren te brengen."

Hoe heb jij Tosh en Marley ervaren tijdens jouw tijd bij The Wailers?
"Bob Marley en Peter Tosh waren prima kerels. Echte iconen van de reggaemuziek, zoals iconen behoren te zijn: bescheiden, vriendelijk en ze brachten een boodschap met zich mee. Hun muziek is nog altijd met mij, ook als ik niet speel."

"In de jaren '70 speelde ik met de heren in de oorspronkelijke bezetting van The Wailers. Het waren fantastische mensen, zowel muzikaal als persoonlijk."

De bassist leefde destijds in het arme gedeelte van Kingston, de hoofdstad van Jamaica en hield ervan om zijn instrumenten te bespelen. "Dan kon ik even ontsnappen aan de harde werkelijkheid van het leven in armoede."

"Als ik dan voor mijn deur zat, met een zonnestraal op mijn gezicht, kwam Bob alttijd een praatje maken. Dat kon ik erg waarderen."

Fullwood omschrijft Bob Marley als erg professioneel met alle dingen in zijn leven. "Hij was erg getalenteerd, een geweldig schrijver met een scherp blik. Hij zag alles om zich heen: het gebrek aan vrijheid, de discriminatie, de woede."

"Peter was heel anders. Hij was stil en erg bescheiden. Hij was echter ook een vechter, een voorvechter van gelijke rechten en vrijheid. Dat maakte indruk op me. Peter was af en toe erg gesloten en mensen vonden het moeilijk om hem te benaderen, maar het was een warm mens"

"Het was voor mij een enorme eer om met die twee samen te mogen werken. Een eer die ik de rest van mijn leven koester. Het is iets waar ik de rest van mijn leven aan wil opdragen, om hun boodschap verder te verspreiden."

Mis je ze?
"Ik mis ze elke dag, vooral Peter, omdat ik zo nauw met hem heb samengewerkt. Als ik zijn muziek speel barst ik elke keer weer bijna in tranen uit."

Wat heb je van ze geleerd?
"Ik heb veel van ze geleerd: over hoe ik in het leven moet staan, over hoe mensen echt zijn. Bob leerde me om me niet zo druk te maken over het leven. Als er iemand is die zich niet druk maakte en overal het positieve van inzag was het Bob wel. Dankzij hem ben ik het leven positiever gaan zien."

"Peter leerde me vooral om bescheiden te zijn. Die adviezen probeer ik dan ook na te leven en te verspreiden aan een ieder die onze muziek wil horen."

Hoe is het om in een tijd van oorlog en steeds verder inkrimpende persoonlijke vrijheid te zingen over 'peace and happiness in the world'?
"Er is een hoop woede en ellende in de wereld,'dat klopt. Maar vrijheid zit in jezelf. Ik mag dan wel geen dreadlocks hebben, maar ik ben wel rasta. Ik kan de wereld niet genezen, maar ik kan mensen wel bewust maken van de positieve dingen in het leven. Laten we de wereld bewonderen. Laten we onze talenten aanspreken om al het mooie te delen."

Zie jij muziek als wapen?
"Ja, precies! Muziek is mijn wapen. Het brengt mensen samen en laat hun even hun problemen vergeten. Er is veel ellende in de wereld, maar wat is er mooier dan blije mensen te zien lachen en dansen?"

"Peter schreef ooit: "Words, sound and power". Dat is precies waar het om draait. De macht van muziek is enorm en kan mensen helpen. Dat is waar ik mijn leven aan op wil dragen, samen met Junior Marvin en de rest van de muzikanten: het woord van Tosh en Marley verspreiden. Mensen zoeken eenheid en liefde en dat is wat wij willen brengen."

Tijdens de tournee brengt de band vooral nummers van de twee reggae-iconen ten gehore, maar ook zullen zowel
Fullwood als Junior Marvin een aantal eigen nummers spelen.

(C) NU.nl/Kristiaan Asscheman

Geen opmerkingen: